Jak získat více energie pro vaše tělo i mysl?

Dnešní doba je silně orientovaná na výkon. Jakmile se ráno probudíte, musíte vyřídit korespondenci z předchozího dne, připravit se na odchod z domova, pracovat a odpoledne a večer dodělávat (nejen pracovní) resty a další úkoly, které souvisejí s běžným denním chodem. Není proto divu, že permanentně trpíte únavou.  Pokud chcete vědět, jak dodat tělu energii, pokračujte ve čtení.

Energie je nedostatkové zboží. Zvlášť dnes, kdy toho musíme během jednoho dne stihnout tolik, že by se o tom našim předkům ani nesnilo. Jak ale řešit její neustálý nedostatek, který má za následek únavu, špatnou náladu a životní pesimismus?

Lidé na to jdou různými způsoby. Zatímco někdo vyhledává extrémní fyzickou aktivitu, která ho takzvaně napumpuje, jiný z ruky nepustí energetické nápoje. Všem dobře známým prostředkem je i káva, která obsahuje kofein. Je to ale dlouhodobé řešení?

Pokud máte zájem, věci můžete dělat i jinak než je zvykem. Stačí si jen přečíst o všech vhodných metodách.

nedostatek energie

Příčiny nedostatku energie

Abychom mohli s nízkou úrovní životní energie pracovat, musíme nejprve znát hlavní příčiny jejího poklesu. Jinak hrozí, že se budeme motat v jednom kruhu.

Negativní vliv má:

  • Zvýšená konzumace potravin a nápojů s rafinovaným cukrem (během dne totiž dochází k příliš velkým výkyvům)
  • Sedavý způsob života
  • Málo kvalitního spánku (jeho dlouhodobý nedostatek může vést k řadě zdravotních problémů a dokonce i k předčasnému úmrtí)
  • Neodhalená potravinová alergie
  • Příliš nízký příjem kalorií (kalorie = palivo)
  • Nerespektování biologických hodin, které nás nutí uložit se ke spánku
  • Malý příjem kvalitních proteinů
  • Dehydratace (negativní je ale i příliš velký příjem tekutin)
  • Závislost na energetických nápojích
  • Stres 

5 tipů, jak získat energii

Zdravý životní styl

Jedním z hlavních pilířů, bez kterých by to nešlo, je zdravý životní styl. Ten zahrnuje pohyb, ale z velké části i vyváženou stravu, která je bohatá na vitamíny, stopové prvky a minerální látky. Ze svého jídelníčku vyškrtněte fast food, příliš slaná, sladká nebo strojově zpracovaná jídla. (Párky, salámy, sušenky, slané pochutiny…) Místo nich si dopřejte kvalitní ovoce a zeleninu (ideálně sezónní), bílkoviny z libového masa a luštěnin a ořechy.
Abyste měli jistotu, že je s vámi všechno v pořádku a netrápí vás alergie (či jiný závažný zdravotní problém), choďte na preventivní prohlídky a včas řešte své potíže.

zdravý životní styl a energie
energie pro tělo

Dělejte, co vás baví

Nejspíš se shodneme na tom, že dospělý život dovede být někdy pořádná otrava. Neustále musíme plnit termíny, dokončovat nudné úkoly a chovat se za všech okolností vyrovnaně a seriózně. Kde je ale nějaký prostor pro osobní potěšení a zábavu? Pokud to alespoň trochu jde, prozkoumejte, co vám dělá radost. A pak to pravidelně dělejte. Případně se vraťte k něčemu, čím jste vyplňovali čas během svého mládí. (Hra na kytaru, zpěv, psaní, malování…)

Spánek

Abyste se ráno necítili jako zombie, je důležité nepodceňovat sílu dostatečně dlouhého spánku. Jak ale usnout, pokud vás trápí nějaké potíže?

Zkuste:

  • Chodit spát ve stejnou hodinu (alespoň přibližně)
  • Neodkládat spánek, když to cítíte (případně si schrupněte ve chvíli volna, když to jde)
  • Kupte si špunty do uší (pokud máte hlučné sousedy, nebo vás trápí chrápající partner)
  • Si pořídit kvalitní žaluzie/závěsy, nebo alespoň dobrou oční masku na spaní
  • Nepít na večer žádné nápoje s kofeinem (nevhodné je i zvýšené množství alkoholu)
  • Relaxační techniky na uvolnění napětí a stresu (hluboké dýchání, meditace…)
spánek pro více energie
slunce a čerstvý vzduch energie

Slunce a čerstvý vzduch

Tipem, jak se zbavit negativní energie, je pobyt na čerstvém vzduchu. Ať už vyrazíte do přírody, nebo do nejbližšího parku, pročistíte si hlavu a trochu se zklidníte. Také třeba načerpáte novou inspiraci, která je důležitá pro řešení pracovních, ale i soukromých záležitostí. (Ne nadarmo se říká, že nejlepší věci nás napadají třeba při čištění zubů, nebo ve vaně.) Vystavování se slunečnímu záření navíc dočerpá zásoby vitamínu D, který je důležitý pro naši lepší náladu.

Bylinky

Pokud máte zájem, můžete vyzkoušet i užívání bylinek. (Ale jen za předpokladu, že nejste dítě, kojící nebo těhotná žena či chronicky nemocný člověk.) I když se to nezdá, některé z nich vám dodají tolik energie, že jí budete mít doslova na rozdávání. Mezi životabudiče řadíme ženšen, šalvěj, guaranu, macu peruánskou nebo rozmarýn.

bylinky na energii

Kofein jako poslední možnost

Pokud jste vyzkoušeli doopravdy všechno a nic vám nepomáhá (nebo potřebujete příležitostně dobít baterky), pomůže vám kofein, který má stimulační účinky. Myslete ale na to, že může zvyšovat srdeční tep (což může být problematické pro lidi, kteří mají nemocné srdce), způsobovat hyperaktivitu, nespavost a podráždění žaludku. Okamžitý nástup energie se navíc poměrně krátce poté projeví jejím stejně strmým propadem. Mělo by se tedy jednat o opravdu výjimečné řešení.
Co si z toho vzít? Třeba to, že nejlepším postupem je celková změna životního stylu. Kdo chce, ten může investovat i do kvalitních doplňků stravy, které obsahují vitamíny a bylinky. Nejen na podporu energie, ale třeba i takových, které mohou prospět imunitnímu systému. Můžete vyzkoušet například Novirus.

Silnější imunitní systém za jakéhokoliv počasí