Jak se zbavit stresu? Dáme vám 5 nejlepších tipů, jak s ním zatočit

O stresu se říká, že je zabiják lidstva. A něco na tom nejspíš bude. Je prokázáno, že dlouhodobý stres oslabuje tělo, které pak snáze podléhá různě vážným nemocem. Jelikož jde v populaci o rozsáhlý problém, podíváme se na to, co by vám s ním mohlo pomoci.

Slovíčko stres v mnoha lidech vzbuzuje frustraci a nechuť. Pravda je ale taková, že na stres nelze nahlížet jen negativně. Z krátkodobého hlediska nás motivuje k tomu, abychom podávali nejlepší výkony. To může být užitečné, zvlášť, když jde třeba o život.

Pokud jsme ale ve stresu dlouhodobě, naše tělo a psychika trpí. Jeho přítomnost se může dokonce odrazit i na stavu našeho imunitního systému, který snáze propustí okolo poletující nemoci a infekce.

Jelikož to může vyústit v dlouhodobou pracovní neschopnost, která způsobí nedostatek financí a ten pak způsobí další stres, níže se mrkneme na způsoby, jak se dá z tohoto koloběhu vystoupit.

Jak se projevuje stres?

Stres se projevuje jak ve fyzické, tak v psychické rovině. Zároveň platí, že co člověk, to originál. Proto ho každý může pociťovat jinak.

Typicky ale hovoříme o poklesu hladiny energie, o nespavosti, ztrátě libida, depresi, akné, bolestech hlavy a chronických bolestech těla či o častější nemocnosti, která nás vyřazuje z běžného denního provozu.

projevy-stresu-priciny

Co způsobuje stres

Zdrojem stresu jsou nepříjemné životní situace, se kterými se musíme nějak poprat. Stres může pocházet z nevyhovující práce, ve které je špatný pracovní kolektiv a která nepřináší dostatek finančních prostředků pro přežití. Stres způsobují i rodinné a další sociální vztahy, zdravotní problémy či změna bydliště.

Mezi stresující události dále patří rozvod, úmrtí v rodině, ztráta těhotenství, rodičovství, nevhodné okolní prostředí (znečištění, hluk…) či nejistota.

5 tipů, jak se zbavit stresu

jak zvládat stres pohyb

Cvičení

Pokud ve vás stres vzbuzuje vztek a máte chuť do něčeho praštit, raději si obujte sportovní oblečení a jděte cvičit. Stačí, když si zaběháte v parku (což vás nic nestojí), zajezdíte na kole nebo zaplavete v bazénu. Důležité je, aby se přebytečná energie vypustila ven a vy jste se mohli díky tomu uklidnit. Je to rozhodně lepší, než křik a rozbíjení věcí.

Hluboký nádech

Když jsme ve stresující situaci, mnohdy začneme dýchat rychle a mělce. Což vyřešení situace zrovna dvakrát neprospívá. Proto je vhodnější se na chvíli zastavit a pořádně se nadechnout. Je pravděpodobné, že jeden nádech a výdech nic nevyřeší, takže si na dechové cvičení udělejte několik minut času. Při hlubokém nádechu a výdechu nemyslete na to, co vás rozčiluje. Raději vnímejte, jak vám vzduch proudí tělem.

co na stres hluboký nádech
jak na stres vnitřní monolog psychika

Vnitřní monolog

Všem se nám v hlavě pravidelně odehrává monolog, v průběhu kterého hodnotíme všechno, co vidíme, co se stane, nebo co bychom komu řekli, kdybychom k tomu měli příležitost. Také často promlouváme sami k sobě.

Na stres má špatný vliv negativní monolog, v průběhu kterého udržujeme zlost a frustraci. Ničemu nepomáhá ani obviňování sebe sama z neschopnosti a dalších negativ. Zkuste proto zaměřit pozornost na to, co se vám odehrává v hlavě a postupně to změňte za něco veselejšího.

Bylinky proti stresu

Mezi bylinky proti stresu patří levandule, jejíž vůně má na mnoho lidí zklidňující účinky. Někomu dělá dobře i vůně vanilky, zázvoru, máty nebo skořice. Kupte si tedy aromalampu a můžete zkusit, co bude vyhovovat vám.

bylinky proti stresu
podpora imunity stres

Podpora imunity

Vzhledem k tomu, že častější nemocnost způsobuje pracovní absence, které se následně odráží na finanční situaci domácnosti, poradíme vám vyzkoušet metody, které přispívají k posílení imunity. Patří mezi ně postupné otužování, zdravé stravování, kvalitní spánek a užívání doplňků stravy na podporu imunity. V jejich složení se nachází například echinacea a guarana. Nevíte, jak si vybrat správně? Vyzkoušejte doplněk stravy NOVIRUS® , který je vhodný i pro dlouhodobé užívání.